Obraz Panny Marie Pomocné Pasovské namaloval r. 1537 Lucas Cranach st. (1472-1553). Ikonograficky jde o variantu Eleusy – něžně milující. Původně byla Cranachova madona umístěna v kostele Sv. Kříže v Drážďanech. Ten však byl v době reformace zrušen a obraz se dostal do sbírek kurfiřta Jana Jiřího I. Saského. V r. 1620 jej získal darem arcivévoda Leopold V., tehdejší biskup v Pasově, Vzal madonu do Pasova, kde se stala předmětem uctívání jako Panna Maria Pasovská,- Mariahilf. V době třicetileté války obraz převezli z bezpečnostních důvodů do Insbrucku do chrámu sv. Jakuba, kde se nachází dodnes.
Zázračný obraz byl velmi často kopírován. Jde o jeden z nejčastějších obrazů Marie v Tyrolsku, jižní Německo a oblasti Alp. Na kopiích jsou Marie s Ježíškem často zobrazovány s korunou, přestože na Cranachově originále korunovány nejsou.
Na deskovém obraze Panny Marie Pomocné, umístěném v Sedleci (po dobu rekonstrukce kostela je však umístěn na bezpečnějším místě) je zobrazení s korunami.
Největší zajímavostí sedlecké kopie je to, že byla při bitvě na Bílé hoře nesena císařskými vojsky, tedy na katolické straně. O této skutečnosti údajně existují archivní záznamy. Obraz věnoval sedleckému kostelu v r. 1769 pražský kanovník Jiří (Georg) Adam Englerth, rodák ze Staré Role, který však dětství a mládí strávil v Sedleci.
Obraz bude před návratem do sedleckého kostela odborně vyčištěn a zrestaurován.
Napsat komentář